Preloader

تاریخچه عجیب Dead Island 2

یکی از موفق‌ترین بازی‌هایی که برای تریلر الهام‌بخش و هیجان‌انگیزش شناخته شده، بدون شک نسخه اول Dead Island است. نمایش باشکوهی که در E3 2006 توسط استودیوی تک‌لند برگزار شد، باعث شد که بسیاری از علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی به این IP جدید جلب شوند. اما با وجود این هیجان اولیه، تاخیرهای زیادی در عرضه بازی نهایی موجب شد که این هیجان‌ها کم‌رنگ شوند. یکی از جنبه‌های جالب تریلر Dead Island این بود که با نحوه‌ی کارگردانی بی‌نظیر خود، داستانی تاریک و مخوف از سرنوشت شوم یک خانواده را به تصویر کشید. استفاده از سبک تصویربرداری منحصر به فرد و قاب‌بندی‌های جذاب، با نوای آرام و احساسی پیانو در پس‌زمینه، این تریلر را به یکی از به‌یادماندنی‌ترین تجربه‌های بازی تبدیل کرد. می‌توان گفت که هرچند بازی نهایی تفاوت‌هایی با این تریلر داشت، اما موفقیت و جذابیت Dead Island بخش عمده‌ای از آن را به این تریلر بدهکار است.

موفقیت‌های Dead Island در جذب مخاطب تا جایی ادامه داشت که آمارهای رسمی، فروش بیش از ۵ میلیون نسخه‌ی بازی را تایید می‌کردند. این به معنای یک موفقیت بزرگ برای تیم تک‌لند به عنوان سازنده‌ی بازی بود و طبعاً Deep Silver به عنوان ناشر، توقع تبدیل IP به فرانچایز و ساخت نسخه‌ی بعدی را داشت. اما تعامل ناشر و سازنده برای ساخت ادامه، چندان موفقیت‌آمیز نبود، زیرا ایده‌های توسعه‌دهنده برای ساخت نسخه دوم از نظر ناشر، بیش از حد بلندپروازانه بودند.

استودیوی تک‌لند، به جای ادامه همکاری با Deep Silver برای ساخت نسخه دوم Dead Island، بسیاری از توسعه‌دهندگان بازی اورجینال را برای ایجاد یک پروژه جدید گرد هم آورد که بعدها به Dying Light تبدیل شد. اما برخی اعضا به ساخت یک دنباله مستقل برای نسخه اول تحت عنوان Dead Island: Riptide مشغول شدند. این اثر مستقل، دو سال پس از شماره نخست منتشر شد و با نقدهای متفاوتی مواجه شد. در این نقطه، همکاری تک‌لند برای ساخت این سری نیز به پایان رسید.

طراح بازی Maciej Binkowski در سال ۲۰۱۴ در یک مصاحبه با یوروگیمر اظهار کرد: “همیشه تنش بین ناشر و سازنده در پروژه‌های مختلف وجود دارد. برای ما، راه حل این تنش، اعتماد به ساخت یک IP جدید بود. نمی‌توانستیم محصولی مشابه قبلی را توسعه دهیم که فقط شماره ۲ را به عنوان پسوند داشته باشد. برای ساخت Dead Island 2 باید ایده‌ی جدیدی ارائه می‌کردیم و تجربه‌ای جدید را ارائه می‌دادیم. به شخصه علاقه‌مندم که به ساخت ادامه مستقیم بپردازم، اما تصمیمی بود که در نهایت گرفته شد.

این جدایی برای تک‌لند بسیار خوش‌یمن بود و آن‌ها با انتشار Dying Light یک بازی زامبی‌محور موفق دیگر را منتشر کردند. Dying Light عملکرد فوق‌العاده‌ای در فروش داشت و تا به امروز بیش از ۲۰ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است. علاوه بر این، IP دایینگ لایت به مالکیت تک‌لند بود، بنابراین این تیم لهستانی پس از جدایی از Deep Silver دیگر اهمیت زیادی به مجموعه Dead Island نمی‌داد.

در سال ۲۰۱۴، Deep Silver اعلام کرد که توسعه Dead Island 2 به استودیوی آلمانی Yager سپرده شده است. این استودیو که با ساخت Spec Ops: The Line اعتباری برای خود کسب کرده بود، تلاش کرد تا با یک نمایش متفاوت، در E3 2014 جلوی دیگران را بگیرد، اگرچه نمایش نسخه دوم به لحاظ کیفی قابل مقایسه با تریلر مشهور نسخه اول نبود، اما این تریلر نیز با لحنی متفاوت و کمیکال، تلاش کرد تا مخاطب را از یک جهت دیگر تحت تاثیر قرار دهد.

اما به نظر می‌رسد Dead Island 2 نفرین شده بود، زیرا این همکاری دوام طولانی نداشت. در جولای ۲۰۱۵، Deep Silver و Yager اعلام کردند که به همکاری پایان داده‌اند. مدیر Yager، یعنی Timo Ullmann، به دلیل پایان این همکاری در یک بیانیه اعلام کرد:

“تیم ما با اشتیاق، مراحل توسعه را طی کرد تا بازی Dead Island 2 را به سطح جدیدی از کیفیت برساند. با این حال، دیدگاه Yager و Deep Silver نسبت به پروژه همسویی لازم را نداشت و همکاری پایان یافت.

به هر حال، استودیوی آلمانی نزدیک به سه سال روی پروژه Dead Island 2 کار کرده بود تا جایی که توسعه بازی به مراحل پایانی پیش‌رفته بود. بعدها، Ullmann از Yager اعتراف کرد که لغو پروژه در چنین مراحلی که بازی نزدیک به آماده شدن برای انتشار است، همچون فاجعه می‌ماند. او لغو پروژه را بدترین تجربه ممکن دانست و آن را به عنوان یک باخت بزرگ برای همه کسانی که درگیرش بودند، یاد کرد.

لغو ساخت بازی منجر به تعطیل موقتی Yager Productions شد، بخشی از شرکت که به طور خاص برای کار روی بازی متمرکز شده بود. بیش از نیمی از افرادی که در این پروژه مشغول به کار بودند، شغل خود را از دست دادند و برخی دیگر به دلیل اینکه ساخت اثر آن‌ها هیچ وقت منتشر نشد، استودیو را ترک کردند. با این حال، نسخه استودیوی Yager از Dead Island 2 پنج سال پس از لغو آن، به بیرون درز پیدا کرد و همه طرفداران توانستند بالاخره ساخته آن‌ها را با جهت‌گیری مد نظرشان ببینند.

آنچه که مشخص بود، به وضوح ساخته Yager می‌توانست تحت عنوان Dead Island 2 به بازار عرضه شود. در آن زمان، این IP پرفروش‌ترین برند تاریخ Deep Silver بود و سازنده به موفقیت انتشار ادامه‌ای مستقیم برای شماره اول، بسیار دلگرم بود. با این حال، احتمالاً مدیریت Deep Silver تصور کرده بود که ساخته Yager چیز جدیدی برای ارائه ندارد. به هر حال، این پروژه نیز کنسل شد.

در مارس ۲۰۱۶ اعلام شد که حالا توسعه Dead Island 2 به استودیوی دیگری سپرده شده است. این قصه سر دراز داشت و در فصل جدید خودش به ایستگاه استودیوی بریتانیایی Sumo Digital به عنوان سازنده جدید رسیده بود.

پس از اعلام رسمی این همکاری، مدیر اجرایی Sumo افتخار این فرانچایز را به عنوان سازنده نسخه دوم برجسته دانست و تأکید کرد که استودیوی بریتانیایی تمام تلاش خود را به‌کار خواهد گرفت تا نسخه نهایی سطح کیفی فراتر از انتظار طرفداران را ارائه کند.

 

رویکرد ناشر نسبت به همکاری با Sumo بسیار عجیب و غریب بود. ظاهراً استودیوی بریتانیایی موظف شده بود تا اساس کار را بر پایه ساخته Yager بنا و تغییرات دلخواه Deep Silver را در ویرایش جدید اعمال کند! با گذر زمان، شایعات تکراری بروز مشکلات در ساخت Dead Island 2 اینبار با سازنده‌ای تازه به گوش می‌رسید. سه سال پروژه در اختیار Sumo بود و سرانجام گزارش مالی THQ در سال ۲۰۱۹ مشخص کرد که دیگر مسئولیت ساخت Dead Island 2 با استودیوی Sumo Digital نیست! داستان تکراری کنسل شدن ادامه فرانچایز به کابوسی برای طرفداران تبدیل شده بود.

برای رهایی از این طلسم، این بار Dead Island 2 به استودیوی داخلی Dambusters سپرده شد. استودیویی که تاریخچه‌اش شگفت‌انگیز است. پیشتر استودیو با نام Free Radical Design شناخته می‌شد. این مجموعه در ناتینگهام توسط توسعه‌دهندگان سابق GoldenEye تأسیس شده بود و بعدها Timesplitters را خلق کردند. پس از کنسل شدن Star Wars: Battlefront 3 توسط لوکاس آرتز، این استودیو توسط کرایتک خریداری و به شعبه انگلستان کرایتک تبدیل شد. در شرایط نامساعد مالی، Deep Silver توانست این تیم را از کرایتک خریداری کند و استودیو از Crytek UK به Dambusters تغییر برند داد. اولین بازی ساخته شده توسط آن‌ها Homefront: The Revolution بود که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد. این عنوان بدون ایده‌های جدید و با مشکلات تکنیکی گسترده، نتوانست توجه منتقدان و مخاطبان را به خوبی جلب کند.

پس از معرفی سومین توسعه‌دهنده طی پنج سال، Deep Silver این‌بار در رابطه با زمان نمایش بازی سکوت کرد. بازار شایعات همچنان داغ بود. در نهایت، نوبت به تریلر دیگری رسید. نمایشی که سعی داشت انتظار مخاطبان را بالا ببرد! اینکه ناشر در هدف‌گذاری خود با این نمایش تا چه حد موفق بوده، قضاوتش با شماست.

با همه این تفاسیر و پس از ۹ سال پر فراز و نشیب، قطار جنجالی توسعه Dead Island 2 به سلامت به مقصد نهایی رسیده. این بازی در تاریخ ۲۱ آوریل سال ۲۰۲۳ برای PS4 ، PS5، Xbox One ، Xbox Series و PC منتشر شد و نمرات قابل قبولی از منتقدان گرفت. باید اعتراف کرد گرفتن متوسط نمره ۷۵ برای Dead Island 2 دست کمی از شاهکار نداشت. عنوانی که ۱۱ سال در فاز توسعه بود، ۴ سازنده عوض کرد اما در نهایت می‌توان گفت که عاقبت به خیر شد.