بعد از پیروزیهای برجسته در مبارزات دریایی در Assassin’s Creed 3، این ویژگی به یک جزء اساسی از گیمپلی تبدیل شد و با ورود کشتیها در Assassin’s Creed 4: Black Flag، توجه زیادی را به خود جلب کرد. این بازی که دارای تم دزدان دریایی بود، به عنوان یکی از پرطرفدارترین نسخههای مجموعه شناخته میشود. به همین دلیل، شرکت سازنده Assassin’s Creed یعنی یوبیسافت، تصمیم گرفت تا یک بازی کاملا اصیل با محوریت دزدان دریایی، سفر و مبارزه با کشتیها را ارائه دهد.
در همین دورهها، استودیوی Rare که زیرمجموعهای از مایکروسافت گیم استودیوز است، با عنوان Sea of Thieves و همین تم، به بازار عرضه شد. این عنوان انحصاری مایکروسافت، نه تنها یک اثر با تم دزدان دریایی ارائه داد، بلکه با ارائه فلسفهی Shared World، صنعت بازیهای آنلاین را نیز تحت تأثیر قرار داد. این دو مورد، احتمالاً توجه و تأمل بیشتری را در کمپانی یوبیسافت ایجاد کرد تا به سرنوشت یک IP جدید و متمرکز بر این موضوع فکر کند. با این حال، به نظر میرسید که بازی Skull and Bones پس از آپرووال دریافتی پس از عرضه نسخه چهارم اساسینز، در حال توسعه بود.
بازی Skull and Bones به عنوان یک اثر AAAA (کواد آ)، با توجه به توسعههای آخرین روزهای صنعت بازیهای ویدئویی، به بازار معرفی شد. اما متأسفانه، این اثر با تأخیرهای متعدد و مشکلات توسعه روبهرو شد. همچنین، واگذاری ساخت بازی به شعبهی سنگاپور یوبیسافت، شک و تردید زیادی را در میان مخاطبان در مورد موفقیت این اثر به وجود آورد. استودیوی که قبلاً بیشتر به کمک در توسعه آثار فرانچایز Assassin’s Creed مشغول بود، اینبار باید مسئولیت ساخت یک بازی آنلاین با ابعاد چنین گستردهای را بپذیرد. این پروژه به عنوان یک موجودیت مجزا شناخته شده و توسعه آن مطمئناً فرآیندی دشوار و پیچیده بوده است.
در دوران طلایی دزدان دریایی، کاپیتانها بزرگترین قدرت را با فرماندهی بر کشتیهای جنگی اواخر قرن هفدهم داشتند. بازیکن در نقش یک کاپیتان دزد دریایی تازه وارد، از دریای کارائیب تا اقیانوس هند، به سفری پر از ثروتهای بیشمار میپردازد. اما این آبها همچنین میدان جنگی است که امپراتوریهای استعماری، شرکتهای تجاری قدرتمند و باندهای دزدان دریایی بیرحم در آنها به شدت درگیر هستند. برای بقا، باید یک ناوگان مرگبار بسازید، مسیرهای تجاری سودآور را پیش بگیرید و با دزدان دریایی دیگر متحد شوید تا به مبارزه بیپایان برای برتری بپیوندید.
در ابتدای بازی، کنترل یک کشتی جنگی با تواناییهای نظامی بالا به شما سپرده میشود. پس از آموزشهای ابتدایی، سریعاً در مخمصه قرار میگیرید و پس از نبردی ناعادلانه، کشتی شما غرق میشود و شما با شگفتی زنده میمانید. در اینجا میتوانید با گزینههای شخصیسازی ابتدایی، شخصیت خود را بسازید. این بخش، با انتظار عمق آثار نقش آفرینی را ندارد و بسیار ساده و محدود است. اما در طول پیشروی در بازی، میتوانید جزئیات بیشتری را برای تفاوت دادن شخصیت خود با بقیه بازیکنان به دست آورید.
سپس، کنترل یک قایق کوچک به شما سپرده میشود. یکی از بخشهای جالب بازی کنترل این قایق در بخشهای ابتدایی است. در این قایق، علاوه بر شما به عنوان کاپیتان که کنترل آن را بر عهده دارید و میتوانید با پرتاب نیزه با خطرات اقیانوس مقابله کنید، دو خدمه دیگر نیز دارید. یک نفر وظیفه کنترل بادبانها را بر عهده دارد و دیگری دیدهبانی را انجام میدهد. این قایق کوچک، دید بسیار خوبی از مکانیکهای بازی را به شما میدهد.
مهمترین نکته این است که در Skull and Bones، میتوانید کشتی و قایق را به صورت اول شخص کنترل کنید. این امکان باعث میشود که مکالمات بین اعضای خدمه را دنبال کنید و از اطلاعات آنها در مورد اطراف و شرایط آب و هوا بهره ببرید. برای مثال، تماشای انیمیشنهای خدمه کشتی و تعامل آنها در شرایط مختلف، بسیار لذت بخش است. زاویه دیگر دوربین، مرتبط با دیدهبان کشتی و بر بالای دکل میانی است که میتوان اهداف را از فواصل دورتر رصد کرد و استراتژی آینده را برنامهریزی کرد.
بازی Skull and Bones با شروعهای آرام و جذاب خود، شما را در معرض زیباییهای دنیای خود قرار میدهد. طراحی هنری این بازی را تحسین خواهید کرد، اما از نظر فنی، ممکن است آن چیزی که انتظار داشتهاید نباشد. بافتهای بسیاری از نزدیکی بیکیفیت به نظر میرسند، اما در نمای دور، جهان بزرگ و زیبای بازی وجود دارد که با وجود چرخه شب و روز و آب و هوای پویا، جذابیت آن را افزایش میدهد.
پس از پیشروی در بازی، با خط ماموریتهای اصلی و فرعی درگیر میشوید. سیستم کوئست بازی مشابه بازیهای دیگر یوبیسافت عمل میکند و پس از دریافت ماموریت، به شما مسیری را نشان میدهد تا به هدف برسید. این ماموریتها چالشی ندارند ولی جهانباز بازی پر از گشتهای نظامی از کلنهای مختلف است که توسط هوش مصنوعی انجام میشود.
شخصیسازی و آپگرید تجهیزات یکی از جذابیتهای اصلی بازی است. با انجام ماموریتها، حمله به ناوگان دشمن و دستیابی به منابع طبیعی، میتوانید تجهیزات خود را بهبود بخشیده و آنها را به شخصیت خود متناسب با سلیقه تغییر دهید. این بخش شبیه به بازیهای موبایل است و بسیار لذت بخش است.
با این حال، توجه داشته باشید که تا لول 10، بهتر است از مبارزات مستقیم خودداری کنید تا از هدف قرار گرفتن کشتیتان در معرض خطر جلوگیری کنید. اما همچنان این بخش از بازی هیجانانگیز است و به شما اجازه میدهد به تدریج به مبارزات مستقیم بپردازید.
علاوه بر بخشهای کشتیرانی، بخشهایی از بازی Skull and Bones به صورت سوم شخص و با آواتار شما دنبال میشود. در این بخشها، هابهایی تدارک دیده شدهاند که به شما امکان تعامل با دیگر بازیکنان و دریافت ماموریتها از NPCها را میدهند. همچنین میتوانید در این بخشها به کرافتینگ بپردازید و کشتی و ظاهر آواتار را شخصیسازی کنید. هر هاب مربوط به یک قسمت جغرافیایی خاص است و ویژگیهای ظاهری و فرهنگی مخصوص به خود را دارد که این امر از لحاظ جذابیت، بازی را تنوع بخشیده است.
اما بخشهای کنترل آواتار ممکن است با مشکلاتی روبرو شود. انیمیشنها خشک به نظر میرسند و اینپوت لگ آنها بالاست که باعث تاخیر در انجام برخی فعالیتها میشود. وجود این بخشها باعث گسستگی در تجربه کلی بازی شده است و مانند Sea of Thieves که تجربه یکپارچهای داشت، نیست.
بخشهای کشتیرانی از بخشهای هاب که پرتعداد هستند، جداگانه طراحی شدهاند. اگرچه صفحات لودینگ کوتاه هستند، اما این حس را به شما القا میکند که دو بازی کاملا جداگانه را تجربه میکنید. این موضوع ممکن است باعث گسستگی در تجربه کلی بازی شود.
به علاوه، جزئیات مهمی همچون جهت وزش باد و مدیریت جرم کلی محموله در کارگو بر سرعت کشتی تاثیرگذار هستند. تجربه Skull and Bones به عنوان یک بازی آنلاین با جهان اشتراکی، به شدت وابسته به حضور دوستان یا همکاری با دیگر بازیکنان نیست. این موضوع از یک جهت نکته مثبتی است، زیرا شما میتوانید بازی را به صورت تکنفره تجربه کنید و از آن لذت ببرید، اما از طرف دیگر، تعامل محدود با دیگر بازیکنان حس تجربهی یک Shared World را به مخاطب منتقل نمیکند.
بازی جدید یوبیسافت، Skull and Bones، پس از یک دوره توسعه طولانی و پر از چالشها، به نظر میرسد که عنوانی نیست که به راحتی موفقیتهای بازیهای سرویس محور یوبیسافت مانند For Honor و Rainbow را تکرار کند. با این حال، وجود تم متفاوت و پشتیبانی مناسب میتواند به Skull and Bones کمک کند تا در بازار موفقیتآمیزی کسب کند.
تجربه بازی Skull and Bones، با وجود وجود ایرادات، همچنان میتواند لذتبخش باشد و ارائه آن به صورت رایگان ممکن است بهترین تصمیم برای این عنوان باشد. اگر این بازی بتواند از شکست جلوگیری کند و یوبیسافت تمایل به پشتیبانی طولانی مدت از آن را داشته باشد، احتمالاً تغییر سیاست درآمدزایی بازی و ارائه آن به صورت رایگان میتواند بهترین گزینه باشد. این اقدام میتواند تعداد کاربران را افزایش دهد و به بازی فرصتی بیشتر برای رشد و توسعه بدهد.