جز کوردن ادعا کرد نسل بعدی ایکس باکس کنسولی مرجع و مبتنی بر ویندوز خواهد بود
مایکروسافت در اوایل سال جاری اعلام کرد که فعالیت برای توسعه کنسول نسل بعد ایکس باکس آغاز شده است؛ دستگاهی که بهعنوان «بزرگترین جهش فنی» میان کنسولهای نسل بعد شناخته خواهد شد.
با در نظر داشتن شرایط کلی نسل کنونی، میتوان انتظار داشت که اطلاعات بعدی از این دستگاه با فاصله زمانی بیشتری منتشر شود، اما فاش شدن جزئیات برنامههای بعدی مایکروسافت همچنان ادامه دارد.
جز کوردن، ویراستار رسانه Windows Central، طی پیامی در شبکه ایکس (یا توییتر سابق) از برنامههای احتمالی آتی مایکروسافت پرده برداشت.
او مدعی شد که ایکس باکس بعدی «سوگیری سنگینی به سیستم ویندوز» خواهد داشت و به صورت اساسی قرار است «یک دستگاه مرجع» برای سازندگان باشد تا بتوانند دستگاههای مشابه را تولید کنند؛ مانند کنسول دستی ASUS Rog Ally.
او این دستگاه را با Surface Pro 11 مقایسه کرد که چگونه بهعنوان مرجعی برای دستگاههای مشابه ساخته شده توسط شرکتهای دیگر عمل میکند.
با در نظر داشتن سیاستها و برنامههای بعدی مایکروسافت که شامل عرضه آثار انحصاری روی دستگاههای دیگر نیز میشود، میتوان ادعا کرد که این اطلاعات جدید موردی دور از ذهن نبوده است؛ برنامهای که مایکروسافت آن را برای تغییر سیاستهای ایکس باکس در پیش گرفته است.
پیشتر، اطلاعات فاششده از کنسول متفاوت ایکس باکس که بر پایه فضای ابری است، خبر داد. گزارشهای مختلف ادعا کردند که ممکن است این کنسول در سال ۲۰۲۶ میلادی در دسترس عموم قرار بگیرد.
مایکروسافت در چند سال اخیر تلاش کرده است تا با تغییر استراتژیها و سیاستهای خود، ایکس باکس را به یک پلتفرم جامعتر و انعطافپذیرتر تبدیل کند.
این تغییرات شامل گسترش دسترسی به بازیها از طریق سرویسهای ابری و ارائه آثار انحصاری روی دستگاههای مختلف است. هدف این است که تجربه بازیها به یک محیط محدود نشود و بازیکنان بتوانند از طریق دستگاههای مختلف به بازیهای محبوب خود دسترسی داشته باشند.
یکی از نکات برجسته در برنامههای جدید مایکروسافت، تمرکز بر ویندوز به عنوان پایهای برای کنسولهای آینده است. این استراتژی نه تنها میتواند توسعه بازیها را برای سازندگان سادهتر کند، بلکه به آنها اجازه میدهد تا بازیهای خود را با استفاده از پلتفرمها و ابزارهای موجود در ویندوز بهینه کنند. این امر میتواند منجر به تولید بازیهایی با کیفیت بالاتر و زمان توسعه کوتاهتر شود.
همچنین، با توجه به اینکه ویندوز یکی از پراستفادهترین سیستمعاملها در جهان است، این حرکت میتواند موجب جذب بیشتر بازیکنان به اکوسیستم ایکس باکس شود. دستگاههایی مانند Surface Pro 11 نشان دادهاند که میتوانند بهعنوان مرجع برای سایر سازندگان عمل کنند و به تولید دستگاههای مشابه با کیفیت بالا کمک کنند.
به علاوه، گزارشهای مختلف حاکی از آن است که مایکروسافت در حال کار بر روی یک کنسول ابری است که میتواند به بازیکنان امکان دسترسی به بازیها بدون نیاز به سختافزار قدرتمند را بدهد. این کنسول ابری میتواند به عنوان یک راهکار اقتصادی برای بازیکنانی باشد که به دنبال تجربه بازیهای با کیفیت بالا هستند، اما نمیخواهند هزینه بالایی برای خرید کنسولهای قدرتمند بپردازند.
در نهایت، به نظر میرسد مایکروسافت با این استراتژیها در تلاش است تا اکوسیستم ایکس باکس را به یک محیط پویا و چندمنظوره تبدیل کند که نه تنها بازیکنان را جذب کند، بلکه توسعهدهندگان را نیز ترغیب به تولید محتوای بیشتر و با کیفیتتر کند. با این رویکرد، آینده ایکس باکس میتواند شامل دستگاههایی باشد که نه تنها برای بازی بلکه برای کاربردهای مختلف دیگر نیز مناسب هستند.